В кінці 19 ст. Олексієм Бобринським в одному з курганів в околицях міста Сміла Черкаської області була знайдена циліндрична печатка з халцедону. Висота циліндра - 300 мм, діаметр - 12 мм, довжина відбитку - 40 мм. На печатці зображено коня, який біжить вправо, хвіст піднятий високо на рівень хребта, на коні сідло, під конем проведена риска, яка "ймовірно символізує землю." Над конем, як пише Онайко Н.А. зображено "емблему ассірійського крилатого божища. Іонійський центр, кінець 5-4 ст. до н.е. " - із книги "Античний імпорт у Придніпров*Ї та Побужжі в 7-5 ст. до н.е." Москва 1966, С. 70 (рос. мова).
"Ассірійське крилате божище - Ахура-Мазда, як вважає Ж. Дюшен-Гіймен, Дарій у царському пантеоні поміняв Мітру - верховного бога Кіра на Ахура-Мазду" - М.А. Дандамаєв, В.Г. Луконін "Культура й економіка Стародавнього Ірану" Москва 1980, С. 332 .
Ксенофонт писав, що печатка перського царя, за одними джерелами є царським портретом, за другими - портретом перського царя Кіра, за третіми - зображення коня Дарія, дякуючи, якому він досяг царської влади 2 - Ксенофонт "Грецька історія" Ленінград, 1935 .
Крім того є відомий відбиток печатки Дарія, де зображена колісниця, в ній Дарій з луком, пораненний лев стрілами, а над ними Ахура-Мазда і цей сюжет розміщений між двома пальмами і зліва є три рядки клинопису. - Авдєєв "Історія Стародавнього Сходу" Москва 1953 , С. 515 .
Читаємо у Геродота, як завдяки своєму коневі Дарій став царем персів. Коли 7 найзнатніших персів не могли договоритись, хто із них буде царем, вони домовились, що раненько виїдуть із міста на конях і чий кінь перший заірже - той і буде царем Персії !
Цією проблемою Дарій поділився із своїм конюхом Ойбаром, і ось, що останній придумав, Геродот кн.3,85 :
"Ледве настала ніч він привів одну кобилу, яка найбільш подобалася Дарієвому коневі і прив*язав її там у передмістті. Потім привів туди Дарієвого коня і кілька разів обвів його навколо кобили так, що він доторкнувся до неї, і нарешті дозволив йому покрити її".
Звичайно, що такий незвичайний царський квест таки виграв Дарій. І він навіть поставив пам*ятник собі на коневі, де написав , Геродот кн. 3, 88:
2Дарій, син Гістаспа, завдяки своєму коневі ( і навів, там його ім*я) і своєму конюхові Ойбару здобув царську владу над персами".
Пам*ятаємо, як Дарій втікав з "Болградського" табору у Скіфії. За Геродотом кн.4, 135 він там залишив зворих воїнів і віслюків, і ще цілком вірогідно, що свою царську канцелярію із людиною, яка носила і відповідала за державно-поштову печатку Дарія, щоби паніка у перському таборі не півднялася раніше, щоби Дарій встиг вивести свої кращі війська...
Печатка Дарія стала значним трофеєм у скіфів, її вірогідно передавали із покоління в покоління, аж поки не поклали її у скіфську могилу... біля міста Сміла .
Цікава розповідь про далекі античні часи на теренах Скіфії, про ворогів скіфів - персів і їх знаменитого царя-завойовника Дарія 1-го, якому так і не вдалося підкорити наших славетних предків.
ВідповістиВидалитиЗнайдена в скіфській могилі печатка є свідком описаних Автором подій - перемоги скіфів у Першій Скіфо-Перській Війні на початку 6-го століття до н.е. над персами, що вторглися в степи Північного Причорномор'я, і значення цієї війни для консолідації Скіфії.
Я ще хочу додати, що під час цієї війни скіфи (чи не вперше) проти ворога застосували "тактику випаленої землі", спалюючи і знищуючи все на своєму шляху, що призвело до значного ослаблення ворожого війська. Ось Вам і чорна земля, про яку ми з Вами сперечались колись, пам'ятаєте ? І скіфів ніхто не спалював - вони це робили самі ! Але біля "Віслякових вух" таки вірогідно, це зробили якісь "вороги" ! Тому і написався в мене вірш : "..чорно-білі скіфські хвилі.." і Т.Д...
ВідповістиВидалити