Лише у 2001 році українська історична наука спромоглася видати невелику книгу (104 стр.) науково-популярну про Анахарсіса _ Русяєва А.С. "Славетний мудрець-скіф Анахарсіс" Київ 2001 , як пише авторка в передмові - "Ця книжка мала вийти 1997 р..."
На обложку авторка подала висловлювання Феодорита: "Кажуть також, що скіф Анахарсіс був філософом. Він настільки любив філософію, що став дуже відомим і у всіх прославленим."
Русяєва С.6 : "...Близько 70 античних і ранньосередньовічних авторів ... розповідали або згадували (Анахарсіса)... У 1790 році француз Ф. Бертелемі видав у Парижі книгу "Подорож юного Анахарсіса". Написана у повчально-виховному дусі, вона стала своєрідним бестселером, кілька разів перевидавалась..."
А це приблизні роки життя славетного Анахарсіса - 615 - 545 рр. до н.е. - С.13 .
Анахарсіс був з царського роду, а мати, очевидно, знатна гречанка і тому він знав дві мови і культури скіфського і грецького народів.
Напочатку своєї історії греки зараховували Анахарсіса до своїх "Семи мудреців" !
В честь нього в Елладі була поставлена його статуя і на постаменті вирізьблено його мудре , філософське висловлювання: "Приборкуй: язик, живіт і плоть".
Русяєва С.63 : "За даними Діогена Лаертського, Анахарсіс написав вісімсот рядків віршів про скіфські та еллінські звичаї у житті і на війні".
Фактично тут маємо творення першої Конституції наших предків, адже закони-звичаї в ці часи серед народних масс передавались в основному усно , віршами з музичним супроводом.
А, Клеарх Солійський писав, що "Спочатку один тільки скіфський народ користувався загальними законами." Коли у великій країні (Скіфії) проживали різні народи, які займались різною господарською діяльністю (землероби, кочівники, приморські жителі), то звичайно їх могли об*єднати тільки спільні для усіх законию
Найбільш ймовірно, що столицею Ранньої Скіфії і місцем народження Анахарсіса могло бути величезне скіфське городище біля нинішнього міста Немирова у Вінницькій області.
Вже після смерті Анахарсіса, якийсь філософ, представник кініків, написав 10 "листів Анахарсіса" і цю подію відносять до 3-1 ст. до н.е. !?
Пізніше відомий філософ-скептик Секст Емпірик "навів раціонально-логічне тлумачення "критерію", яке буцімто належало Анахарсісу." - Русяєва С. 61 !?
"Буцімто" чи не буцімто, але цілком очевидно, що потрібно зібрати усі свідчення про Анахарсіса і подати їх з науковими коментарями, щоби різні спеціалісти по історії, дипломатії, юристи, літературознавці, поети, філософи мали змогу працювати над загадками життя (і смерті) великого скіфа, який "стояв біля витоків філософії (світової - Т.Д.) " - Русяєва С. 80 .
Але повернемося до "листів Анахарсіса" - "Антология кинизма" Москва 1984, СС. 210-216 :
1. Анахарсіс - афінянам .
"...Скіфи рахують мову поганою тільки тоді коли вона викликає дурні думки ..."
3. Анахарсіс - тирану Гіппарху .
""... Тому, хто бажає великих справ, нелегко з успіхом виконувати свої задуми, якщо він не буде вести розумне життя ..."
4. Анахарсіс - Медоку.
"... Скіфи не люблять подібних людей, але вони задоволені, коли іншим добре ..."
6. Анахарсіс - царському сину.
"В тебе багато ворогів, а в мене їх зовсім немає..."
9. Анахарсіс - Крезу.
".. Коли до тебе течуть ріки золота і приходить слава богача, то слідом за ними з*являється і заздрість і бажання відібрати у тебе це золото ...
... Для тих, хто хотів би на нас напасти - ми і воїни, і нагорода, але ця нагорода не багатьом подобається..."
Всього відомо 10 листів Анахарсіса і безсумніву вони належать і до нашої історії та культури...
Цей скіфський філософ, на мою думку, виходить на рівень славнозвістних древньогрецьких філософів !!! Неоперечно !!!!!
ВідповістиВидалитиТак він і був філософом !!!! але нащадки бояться в цьому собі признатись !:)))
ВідповістиВидалити