неділя, 14 серпня 2016 р.

Історія Одеси: "Ти пам*ятаєш, як все починалось?"

Пам*ятаєте, цю оптимістичну пісню Андрія Макаревича, а там ще є слова " і будували лодки..." ?
Імперці, які колонізують чужу землю, люблять поширювати міф про те, що до них "тут нічого не було" !?
Гарно спростовує той міф наукова книга Ю.Г. Гошка "Промисли й торгівля в Українських Карпатах 15-19 ст." Київ 1991 р.:
С. 14 - Українське Прикарпаття - край багатий соляними джерелами. Вони виступали майже, повсюдно вздовж основного хребта Карпатських гір.
С. 27 - За процесом варіння слідкував зварич, постійно помішуючи солянку, щоб не пригорала сіль.
С. 33 - За підрахунками Я. Рутковича, руські солевари 1565 року виробили 70.000 бочок солі.
С. 52 - Напочатку 15 ст. Карпатські гори були суцільно вкриті лісами.
С. 62 - "Скарбові" бочки призначались для перевезення солі річковим транспортом.
С. 67 - Комісія в 1773 році перевірила скаргу на незаконну вирубку дерев в урочищі Чорний ліс. (тепер про Комісії не чути:))
С.70 - Виробництво гонтів та драниць для покриття житлових, господарських, культових споруд займались ще в раннньому середньовічі.
У книзі Гошка є цікавий розділ - "Будівництво суден" СС. 73-84 :
С. 73 - Важливими судноплавними артеріями на Прикарпатті були ріки Сян, по якій сплавляли товари до Гданська та інших міст Польщі і ріки Буг та Дністер, по Дністру масово почали сплавляти товари в кінці 18 ст. - на початку 20 ст.
С. 74 - На річці Сян протягом усього середньовіччя будували такі суда : комега, дубаси, шкути, галери, парусні суда.
С.75 - Шкути - це найбільше парусне судно.
С. 79 - Як згадувалося, тільки в 1845 році по Дністру було відправлено 486 галер - 20 завантажених, 466  пустих, спеціально виготовлених на продаж. Починаючи з 1845 року в Тирасполі та на Маяках продавали щорічно по 576 галер.
С. 79 - За польського короля Ягайла Дністром відправляли зерно до Візантії, а польський король Казимір посилав збіжжя на Кіпр через Аккерман.
С. 79 - На початку 15 ст. Дністром сплавляли зерно до Кочубіївського порту (попередник Одеси). В 16 ст. республіка Венеція розробила проект сплаву зерна по Дністру.
С. 81 - ... на чотирьох бвтвх, нагружених по 50 корців пшениці, військовий Дбєжек доплив тільки до Аккермана.
С. 81 - У 1804 році Бауер збудованим в Роздолі судном заплив до Одеси і повернув назад. (Розділ - містечко на Дністрі Львівської обл.)
В цьому році з Галичини в Одесі було вже 94 судна.
С.82 ... в 1770 р. до Гданська прибуло з товарами 1178 шкут, 614 комег, 38 галер, 118 биків та 40 побіток.
С. 84 - "Зголосилось два фінансисти (1780р.) Моравстького банку, брати Ізраїль й Мойсей Гопінг, які хотіли створити компанію по сплаву на Дністрі  та Пруті.."
С. 84 - ... Якийсь Мендель підписав умову з майстрами на виробництво 30 галер. В кінці листа повідомлялось, що компанія уже збудувала 92 галери.
С. 114 - Гута в Сколе виготовила у вересні 1821 р. напевно на замовлення 12 штук якорів, 24 клинів, загальною вагою 18 центнерів.
С. 124 - 1857 р. Найкращі ткачі на Прикарпатському підгір*ї... в одних циркулах роблять найбільш грубе полотно вітрильне ( парусне), в других тонке.
С. 186 -  ... у липні 1835 р. з Галичини до Одеси було сплавлено 10.000 штук паркетних дубових клепок, які мали експортуватись до Франції.

1 коментар:

  1. Якби не Ви, шановний Авторе (а більш нема кому !), читачі не тільки не пам'ятали, а й зовсім не знали би про такий давній потужний розвиток промисловості, торгівлі і водного транспорту на означенних західно-українських і прилеглих теренах !!!! Здається, до них з повним правом примкнули би Галичина, Одеса, Броди і Кремни-Ліски ! Вважаю, ще відтоді ці регіони і без інших могли би скласти міцну державу !

    ВідповістиВидалити