пʼятниця, 12 серпня 2016 р.

Історія Одеси: бродівські євреї - хто вони ?

Глянемо на загальний результат того, як царська, а потім радянська Росія змогла розбудувати Південь України. За Всесоюзним переписом населення 1989 року в Одесі проживало 1.115 тис. чол., в Миколаєві - 503, Херсоні - 355, Севастополі - 356, у Феодосії - 84,3 тисю Усі ці міста майже одночасно попали в залежність від Росії (кінець 18 стю) і вона їх почала будувати-розбудовувати. Феодосія сюди попала, тому що царський уряд наперекір економічним законам, сюди першим проклав залізничну магістраль (1864 р.), але це недопомогло. - Н. Полонська-Василенко "Історія України" Київ 1993, т.2, С. 384.
І тут виникає закономірне питання: а що ж то за люди були - оці бродівські євреї  ?? Що змогли збудувати отаке велике, нібито космополітичне місто на краю Подільської височини ?
"В 1839 р. М.М. Кіріаков, М.М. Мурзакевич, Д.І. Княжевич, М.І. Надеждін, А.І. Левшин та інші створили "Одеське товариство історії та старожитностей" - одне з перших наукових історичних товариств        в Європі. Воно видавало "Записки Одесского общества истории и древностей" (із 1844 по 1919 р. вийшло 33 томи) - "Археологія та стародавня історія України" Київ 1992, С. 29.
Це я до того, що 15 серпня в Україні святкують тепер офіційно День Археолога ! Думається, що до цього Дня, можна прикріпити оцей одеський 1839 рік !?
Вертаємось до Бродів, які на краю Подільської височини знаходяться, далі на північ від них розкинулась ще одна велика історико-географічна область України - Волинь ! Із своєю природою, багатствами, історією, звичаями ... Очевидно, вже з часів Київської Русі Броди стають тим контрольованим місцем, через яке йдуть торгівельні та інші зв*язки між землями України.
Завдяки воєнним і політичним діям в 16 ст. утворилася велика держава чотирьох народів: поляків, литовців, білорусів та українців - Річ Посполита. У цій державі ще проживає великий прошарок євреїв та вірмен. Ось, як характеризує історію цієї держави Анджей Сулима Камінський в "Історії Речі Посполитої" Київ 2011, С. 22 (вступ):
"На європейському тлі заслуговують на повагу величезні здобутки народів Речі Посполитої у розвитку парламентаризму, самоврядування, громадських прав і більшої, ніж у решти  християнських країн, релігійної віротерпимості. В тім, ці досягнення не є загальновідомими, їх часто применшують або просто висміюють..."
А це з післямови, перше речення    С. 241 :
"Історія Речі Посполитої та народів, що її населяли, уривається 1795 роком. Поділи Речі Посполитої знищили не лише країну, а й найрозвинутіше на той час (поряд з Великобританією) громадське суспільство..."
Ось, що сьогодні коротко можна прочитати на туристичній карті "Броди", видавництва "Мандрівець" 2004, 2011 р.:
"Євреї налагоджують зв*язки з такими європейськими містами, як Лейпціг, Гамбург, Гданськ, Франкфурт, Трієст та ін.
У цей час місто стає центром ортодоксального іудаїзму. У 1742 році тут будується одна з найбільших синагог Галичини, у якій зберігалося близько 28 тисяч книг, здебільшого релігійного характеру.. Проте, не зважаючи на це, Броди вважаються також містом, де зародився альтернативний релігійний напрямок іудаїзму - хасидизм. У першій третині 18 ст. тут проживав і працював при початковій єврейській школі Ізраїль Бен Еліезер (Бааль Шем Тов), який заснував це нове вчення.
Тоді ж у Бродах зароджується  рух Гаскала ( єврейське просвітництво), представлений такими видатними діячами єврейської культури і науки, як Іцхак Ертер, Езекіель Ландау, Бер Гінзбург, Іцхак Левізон та Натан Крохмаль."
В роки  Другої світової війни єврейська громада Бродів була повністю знищена німецько-фашистськими окупантами, а 18 березня 1944 року радянська авіація розбомбила центральну площу Ринок і цілий житловий квартал у Бродах. Як пише Д. Чобіт "Броди ..." 2014, С. 268: " пл. Ринок (була) з унікальною забудовою 17-18 століть..." Неважко збагнути, що більшість будівель тут були єврейськими...
Одні почали, а другі закінчили назовсім "єврейське питання" у Бродах - ось така виходить "фроййншафт", чи як там її.
Світло-жовті стіни Бродівської синагоги й зараз відсвічують світло на фоні зелені дерев, і чекають роками, хоча би простого ремонту і накриття дахом...
Хай там буде і молитовний дім, і простий музей із численними копіями документів, фотографій і т.п. про життя єврейського народу в Україні, адже це і є частина непростої і маловідомої Історії України та Одеси зокрема...

5 коментарів:

  1. Висловлюю велику подяку пану Т. Дишканту за цінні і цікаві історичні відомості щодо давньої одесько-бродівської спільності !!!
    Автор розкрив читачам багато нового і невідомого, чого немає навіть в історичних матеріалах і підручниках ! Сподіваюсь, ця і інші статті з цієї тематики служитимуть вказуючими віхами на дорозі подальших наукових розробок і винаходів дослідників . Особливо в справі корекції (реконструкції) як української так і єврейської Історії, що тепер мусить піти слідом і яка зрештою станеться завдяки створенним Автором багатозначущим віхам!!!
    Вірогідно, після набуття цих знань від Автора, до Одеси треба їхати через Броди, адже ці два міста так цікаво пов'язані між собою, що з'явились "наріжними каміннями" на протилежних межах Подільської височини України !!!

    ВідповістиВидалити