вівторок, 10 листопада 2015 р.

Хліботоргівля і работоргівля.

Цього вересня 2015 року на Львівському Форумі видавців з рук  видавця Олега Філюка я купив книгу Н.А. Гаврилюк " Экономика Степной Скифии 6-3 ст. до н.э." . Це вже 2 - видання, перероблене  і доповнене, вийшла у Києві 2013 році, сторінок 712, тираж всього 300 примірників, "наукове видання". На титульній сторінці написано: " Национальная Академия Наук Украины. Иститут археологии." Далее С.4 : "Рекомендовано к печати Ученым советом Иститута археологии НАН Украины. Протокол № 10 от 17.10.2013 г. Рецензенты: Березанская С.С., доктор исторических наук; Крыжицкий С.Д., член-корресподент НАН Украины; Научный редактор Шрамко Б.А., доктор исторических наук".  
Книга цікава, на російській мові, але я її ще всю не прочитав. Особливо мене зацікавили два розділи з цієї книги: Хліботоргівля, яка займає сторінки від 448 до 451 і Работоргівля від 452 до 486. Перечитував  кілька раз і відкладав, поки не зрозумів - де ця собака дохла зарита !:)) Хліботоргівлі авторка присв*ятила всього 4 сторінки своєї великої праці. В цьому розділі Гаврилюк заперечує, що у Скіфії була розвинута хліботоргівля !? Читаємо на С.448 згаданої книги ось таке:  "Критический взгляд на эту точку и подобные точки зрения показывают, что она базируется на достаточно вольной интерпретации одного-двух фрагментов письменных источников". Йдеться про античні джерела, які свідчать про хліботоргівлю у Скіфії, але авторка навіть не подає коротких координат тих письмових "фрагментів", які засвідчують скіфську  хліботоргівлю, не подає  ніяких аргументів щодо правдивості чи неправдивості їх. У грубечій книзі Гаврилюк незнайшлося хоча би півсторінки, щоби все це викласти !?
Вона посилається на гіпотезу А.Н. Щеглова (1987 р.), який доводив неможливість хліботоргівлі у Скіфії, але Гаврилюк не наводить аргументів і Щеглова  , хоча би коротко ?? Цю гіпотезу підтримали ще зокрема Крижицький, Отрешко і наша авторка... Ось аргументи Гаврилюк: на користь гіпотези Щеглова на С. 449 :
1. Що етнографічні кочівники ніколи не займались торгівлею зерном !? І наводить приклад із донськими козаками ! Станичники - стали кочівниками ?:))
2. Далі Гаврилюк наводить два аргументи, які буцім-то заперечують "якобы (хлеб) перевозили из Лесостепи" ? "Во-первих ..." пише, що землеробство в Степовій Скіфії не "фиксируется..." ?! Але тут явна підміна понять ! Степова Скіфія і Лісостеп - це різні поняття і регіони !!! "Во- ваторих ..." тут Гаврилюк розповідає про Ольвійську хору, але це приморська частина Степової Скіфії, яка навіть не сусідствує з Лісостепом ??
Чи вчитувались наукові рецензенти в таку  "цікаву" аргументацію ???
Далі Гаврилюк пише, що скіфським царям було важко зрозуміти "тонкости хлебной торговли" ??? Тут хочеться згадати скіфського царевича, мудреця Анахарсіса, який народився і виріс у скіфо-еллінській сім*ї !?
На сторінці 450 Гаврилюк говорить про великі труднощі транспортування зерна на великі віддалі (  мова очевидно йде про вози ?).
Але ж тоді існував річковий транспорт - човни, які запросто ріками і їх притоками численними доставляли зерно до античних міст і поселень на берегах Чорного моря. Ось головні ріки, які тоді і сьогодні впадають у Чорне море із території Скіфії : Дністер, Південний Буг і Дніпро (Борисфен) . 
В кінці 4 ст. до н.е. Ольвія випустила золоту монету із зображенням голови Деметри !!! Думаю, що шановні читачі знають, що Деметра - це грецька богиня землеробства і родючості ! Золоті монети дуже рідко карбувалися на наших землях, а тут така монета, тай ще з таким символом ! Цей непростий артефакт так і пропалює круглі дірки у недолугій гіпотезі Щеглова і його прибітчиків...
Згадаймо Геродота, свідчення якого зовсім не згадала Гаврилюк у своєму дослідженні, а це доволі грубе порушення наукової об*єктивності! Геродот книга 4,17:  
"Вони (алізони) і калліпіди взагалі мають такий спосіб життя, як і скіфи, але сіють і їдять пшеницю і цибулю та часник і сочевицю та просто. Над алізонами живуть скіфи-оратаї, які сіють пшеницю не для їжі, а на ПРОДАЖ. ... Оці народності живуть уздовж ріки Гіпаніса (Пд. Буг) на захід від Борисфена (Дніпра) ".
У цьому невеликому фрагменті Геродота бачимо не тільки того, що вирощували скіфські племена, але й характер їх зернового виробництва, а ще їх розміщення відносно рік регіону ! Навіть не знаю, якими аргументами можна заперечити цю достовірну і правдиву інформацію Геродота ??
Відкидання земель Лісостепу, як частини Скіфії -  наша наука дуже звужує саму Скіфську історію, обіднює, вихолощує наше минуле ! Це фактично є продовженням хибної, антиукраїнської тенденції ще царськоросійсько-радянського розливу, щодо применшення і негативізації Скіфської історії.

2 коментарі: