За переказами Геродота у верхів*ї ріки Південний Буг (Гіпаніс) паслися дикі білі (сакральні) коні, а в пониззі цієї ріки на одній з її приток (р. Мертвовід) був поставлений Аріантом казан виготовлений із наконечників стріл (Геродот 4, 81), а майже посередині цієї ріки є відоме велике скіфське Немирівське городище, майже правильної круглої форми. Стало зрозуміло, що саме з цієї ріки і цього городища почалася Скіфія !
Але Геродот пише, що в його час цією державою правили "царські скіфи", основні землі яких були у Криму. Постало питання, яке здавалось, що немає розв*язку: А коли ж то скіфська влада "немирівської" династії перейшла до "кримської" ?? І ось буквально вчора вдалося побачити правильну відповідь на це питання.
За відомим скіфознавцем на Немирівському городищу скіфське життя тривало від середини 7 до кінця 6 ст. до н.е. (Б.Мозолевський "Етнічна географія Скіфії" Київ 2013, С.54). Тут на скіфологів чатує кілька нерозв*язаних питань, які недають їм по-справжньому полюбити це Немирівське городище. Перше: Чому таке велике і до певної міри сакральне городище (кругле) і неприступне було покинуто скіфами ?? Друге: За загальноприйнятою версією кочові "іраномовні" скіфи з*являються у нас тільки напочатку 5 ст. до до н.е., невідомо звідки приходячи і незалишаючи чогось потім "іранського"? Тоді у скіфологів виникає питання: А чи було Немирівське городище скіфським, якщо самі скіфи з*явились тут після всього ??
У 529 і 519 роках до н.е. Скіфія і скіфи у двох переможних війнах супроти величезної Перської імперії утвердили за собою славу "непереможених" !! В тодішньому світі не було ворога, який би міг напасти на Скіфію і від цього факту великі і численні скіфські городища фактично втрачають своє оборонно-військове значення...
Скіфські царі переносять свою увагу на кінне військо. Закуті в залізну броню коні і люди були непереможними! Ось, що про це військо пише сучасний військовий експерт: "У скіфів кіннота вперше в історії війн і воєнного мистецтва стає основним родом війська.Зародився новий рід війська - стратегічна кіннота, який проіснував, аж до середини ХХ ст." - В.Грицюк "Військо скіфів" Київ 2009, С.123.
Найкращі умови для розведення великої кількості коней це степова зона нинішньої України. Столичним регіоном Скіфії стає місцевість довкола Кам*янко-Нікопольської переправи, згаданий вище Б.Мозолевський С.107 . Тут найбільше відомо царських курганів скіфів.
Цікаво, що віддаль між Нікольською переправою і місцем де був казан Аріанта прямо по-карті майже відповідає віддалі між Немирівським городищем і місцем де був казан. Місце Нікопольської переправи неможливо перенести кудись, а ось місце для казана і побудови Немирівського городища можна було вибрати відносно цієї дніпровської переправи! Очевидно, що в часи правління скіфського царя Аріанта відбулося перенесення столиці Скіфії з Немирівського городища в район земель Нікопольської переправи. Якби таке перенесення відбувалось з якимісь збройними сутичками, то еллінські автори про це обов*язково би написали. Казан Аріанта був поставлений рівновіддалено від старої і нової скіфських столиць, що й примирило прихильників старого і нового.. Ще Геродот пище, що Аріант пригрозив скіфам смертю, якщо вони не принесуть по наконечнику стріли. Очевидно, що це в більшій мірі відносилося до віддалених земель Скіфської держави.
Найбвльш вірогідно, що таку серйозну погрозу міг зробити скіфський цар, який приймав участь у війні 519 року, проти Дарія Першого. Тоді цілим скіфським військом керував Ідантірс, цілком можливо, що Аріант був його сином і приймав участь у війні у статусі царевича. Після смерті батька Аріант вирішив взнати точну кількість населення (очевидно боєздатного) у своїй державі і затіяв ось такий "перепис" населення !
Очевидно, що казан Аріанта не міг бути виготовленим таким величезним,ємкістю у 600 амфор . Цифра 600 є цілком сакральна і складає близнюкову двоїну числа 300. А "триста спартанців", як і інших воїнів розкладається на шість частин по 50 чоловік і це число (50) також є сакральним. Шість частин по всіх сторонах світу, а ще вогонь всередині складають Божу повноту Світу ( 7 богів).
А ось товщини казану було би достатньо і один чи два пальці, а теоретично скіфські металурги підрахували, що із зібраного металу можна було виготовити казан саме такої товщини ( шість пальців) не виходячи за встановленний, святий його об*єм у 600 амфор. Вірогідно, що у гирлі р. Мертвовід був встановлений більш менш звичайний казан для жертвоприношень з нього.
Двоє науковців пробували визначити розміри казана Аріанта (ж-л. "Археологія" Київ 1989, С.117-121), і у них вийшли цифри, що скіфів могло бути від 3,4 до 15,6 мільйона чоловік. І вони вирішили, що у Північному Причорномор*ї такої кількості люду не могло проживати. Але якщо взяти розміри Скіфської держави від Алтаю і до Дунаю і далі, Середня Азія і Кавказ , то середня цифра може бути цілком можливою від вирахуваних чисел.
Отож найбільш вірогідно, що Аріант був сином, якоїсь царівни із земель Нікопольської - Кам*янецької переправи, саме за його правління почалося своєрідна "скіфізація" місцевого скіфського населення.
Казан царя Аріанта був поставлений на березі річки Мертвовід - Екзампей....
ВідповістиВидалити