понеділок, 3 грудня 2012 р.

Святий Климент Римський та Україна.

                ( ця  моя стаття була надрукована у журналі "Людина і світ" 2004 року за серпень місяць, а 8 грудня відзначається День пам*яті священномученника Климента Римського, думаю, що Читачам буде цікаво з нею ознайомитися.)
           Іван Франко як український історик.
    Іван Франко зацікавився Климентом Римським 1893 р., коли перебував у Відні. У 1902-1905 рр. у семитомних "Записках Наукового Товариства Шевченка" він надрукував дослідження під назвою "Святий Климент у Корсуні. Причинок до історії старохристиянської легенди". 1906 р. це дослідження вийшло окремою книгою, а 1981 р. увійшло до 34 тому 50-томного зібрання творів І.Я.Франка. У цій праці дослідник використав, здається, всю тогочасну історіографію з даного питання. І хоч І.Франко схиляється до думки, що Климент Римський - то персонаж давньохристиянської легенди, подані ним факти можуть щей сьогодні прислужитися науковцям у їхніх пошуках.
         Сучасні дослідники теж віддали належне цій темі. Так, 2001 р. у Львові під патронатом Інституту франкознавства Львівського Національного університету ім. І.Франка вийшла друком невелика книжечка К.Гриньківа та Б.Завадки "Місія  папи Климента очима Івана Франка".
       1995 р. журнал "Людина і світ" н.10 надрукував статтю доктора філософських наук Анатолія Глушака і кандидата історичних наук Василя Філіпенка "Мучеництво Климента Римського в Херсонесі: історія і легенди". Автори, повністю спираючись на згадувану вище працю І.Франка й додаючи результати своїх пошуків, в тому числі й  археологічних розкопок, стверджують, що перебування Климента Римського в Херсонесі є всього лише легендою.
      У передмові до своєї статті вони дуже слушно зауважують, що "... життя й діяльність на севастопольській землі святого Климента впродовж  тривалого часу перебувало у сфері кон*юктурних і політичних інтересів". На жаль , справжні тогочасні політичні інтереси дуже часто випадають із сучасних історичних досліджень, отож істина незрідка залишається невідомою.
                                            Смерть святого -  розгадка його життя.
        За церковним істориком 2 ст. Іренеєм, третій (після апостола Павла) єпископ Риму Климент помер у третій рік правління імператора Траяна: за церковним календарем це сталося 8 грудня 100 р. від Різдва Христового. Це дуже цікава дата: якби не вона, то й самий автор (Т.Д.) сумнівався б у перебуванні святого Климента Римського у Криму. Цей рік був особливим у діяльності римського імператора Траяна, бо саме тоді він вів інтенсивну підготовку до першої Дакійської війни (1001-102 рр.). Траян був дуже розумним, хитрим і передбачливим політиком і полководцем - він ще в 98 р. знав, що ця війна буде. Дакія тоді була тільки частиною великого скіфо-сарматського світу. Висилаючи до Криму Климента разом з іншими християнами, Траян ще 98 р. визначив подальшу долю римського єпископа.
           Місто-держава Херсонес в 60-і роки  1 ст. н.е. стало "другом і союзником Риму".  Реально Херсонес був з римськими провінціями тільки морськими шляхами. Взимку судноплавство припинялося, і місто до середини весни наступного року фактично було відрізане від Риму. Чи  могли мати якийсь вплив на римське суспільство звістки з далекого Херсонеса на початку 101 року, коли імперія з березня місяця перебувала вже у стані війни? Звичайно, що ні. Думаю, що рік і фактично місяць смерті Климента Римського був запланований Траяном ще 98 р. Ця незвичайна обставина й зацікавила автора, спонукаючи ближче познайомитися з постаттю Климента Римського.

Немає коментарів:

Дописати коментар