вівторок, 4 грудня 2012 р.

Святий Климент - 5.

                                                                   Вигадані й невигадані Клименти.
          Велику плутанину в дослідження життя і діяльності Климента Римського вносять інші Клименти - і справжні і вигадані. Так, Светоній, описуючи життя імператора Доміціана, згадує двох Климентів, які стояли близько до імператора й були ним вбиті: консула Арецину Климента і двоюрідного брата Флавія - Климента. Можливо, ці факти дали змогу укладачам "Климентин" говорити про імператорське походження самого Климента Римського. У християнському творі "Пастир Гермаса" середина 2 ст. згадано Климента - писаря римської громадию Руфон Аквілейський у кінці 4 ст. писав, що Климент Римський був засланий Траяном у Галатію, в місто Анкиру (теперішню Туреччину), де загинув у в*язниці. А його мощі нібито були вивезені до Херсонеса й кинуті якимись "ідолослужниками" у море. Так з*явився на світ Климент Анкирський ...
         Боротьба за "місце заслання" Климента Римського велася й на заході Римської імперії. У 6 ст. франкський єпископ, письменник та історик Григорій Турський писав, що Климент загинув на південному узбережжі теперішньої Франції, але точніше місця його заслання не вказав. Втім, це малоймовірно. У 1 ст. Римської імперії південний берег Галлії (Франції) не був місцем заслання й тут відсутні давні каменярні.
       У 18 ст. вже французький вчений, теолог Тільмон (Тиллемонт) йде далі свого попередника, стверджує, що було двоє Климентів: Римський та Корсунський (Херсонський) і що до Корсунського Климента була просто "пришпилена" повість про мучеництво Климента Римського. Можна не сумніватися, що у сучасній Франції нині знайдуться вчені, які поділяють погляди своїх попередників.
                                                              Смерть Климента  Римського .
       У ранзі імператора Траян в*їхав у Рим лише 100 р. З 98 по 100 рік він вів таємну підготовку до першої Дакійської війни. Щоби бути спокійним за опозицію у Римі під час цієї війни Траян запустив у дію давно продуманий механізм знищення одного з її лідерів  - Климента Римського. У Херсонес прибуває підручний Траяна - Автендіан.  Він напевно, зустрічається з Климентом в Інкермані і звинувачує його у всіх гріхах, скоєних проти  імперії. Усі кримські християни погоджуються померти разом з Климентом. Але це не входить у плани Траяна, бо хто ж тоді буде добуватиме каміння для будівництва ? Автендіан забирає Климента до себе на корабель , і , відпливши від берега - топить його з якорем на шиї у теперішній Севастопільській бухті. "Щоб християни не мали його за бога" - цитує "Климентини" І.Франко (т.34, С.147).
        Тіло Климента разом з якорем його прихильники підняли в ночі й таємно поховали на  якійсь острівній скелі.
        Корабель Автендіана закрив сезон судноплавства 100 р. у Херсонесі. Тієї ж зими від Автендіана прийшла до Риму новина, що в далекому Херсонесі "помер" відомий римлянам Климент. Таким чином опозиція втратила, можливо, свого лідера.  Тепер Траяе, розпочинаючи війну з Дакією, міг бути спокійним за столицю імперії.   Євсевій, автор "Церковної історії" (325р.) де є згадка про смерть Климента Римського, користувався книгою Іринея, єпископа Ліона (177р.). То були часи правління династії Антоніннів, до якої належав і Траян. Він і після своєї смерті мав великий авторитет, навіть носив титул "найкращий імператор".
        Постає два запитання: 1. Наскільки точно Іреней був поінформований про смерть і 2. наскільки він був вільний, щоби написати правду, якою би звинувачував самого Траяна ??
         Якщо врахувати, що в ті часи у Херсонесі стояв тільки римський гарнізон, а цивільне населення римське було відсутнє, то вичерпної правдивої інформації з цієї віддаленої території римське суспільство ще довший час попросту не отримувало.
       В кінці 3 ст. римлян з Херсонеса проганяють наші предки. З 4 ст. малоприховане змагання між християнськими центрами східньої і західньої частин  Римської імперії рік за роком наростає, і коли візантійці в 4 ст. з*являються в Херсонесі, то все західноримське або йде в забуття, або зазнає виправлення.
       У 14 ст. в Криму з*являються італійські (генуезькі) колонії. У зведеній тоді у Феодосії (Кафі) фортеці одна із веж, збудована 1348 р., названа іменем Климента. Ця вежа збереглася й досьогодні.
        30 січня 861 р. поблизу Херсонеса на "блаженому острові" за допомогою якогось Дігіця візантійський богослов Костянтин Філософ знаходить мощі святого Климента разом із заліхним якорем. Частину мощей святого  Костянтин залишає в одній з церков Херсонеса,а решту забирає із собою у Візантію . У 862-867 роках Костянтин з Мефодієм хрестили цими мощами слов*янську державу Велику Моравію.  А в 867-868 рр. мощі папи Климента 1 були перевезені у Рим..   ( це весь матеріал  із журналу).
       За маловідомими історичними джерелами мощами св. Климента Римського (головою) в 1000 році від Різдва Христового була  і охрещенна Русь за Володимира Великого. Є досить переконлива гіпотеза, що сучасний герб України - Тризуб - це Якір св. Климента.
       Зараз на місці Інкерманських каменоломень, які  є там і зараз збереглися дві невеликі церковки вирубані у скелях,  поверху цієї скелі - руїни давньої фортеці, ще тут є печерне місто Фулли, залишки очевидно старих каменоломень.  Нижче цього комплексу є вільні землі.  Ці місця можуть стати великим поломницьким центром для усіх християн, а також просто віруючих із інших  конфесій. Наукові археологічні розкопки можуть дати нові свідчення про перебування  ПЕРШИХ  християн на наших землях, можна розробити туристичні маршрути  по місцях у Криму де відомі тогочасні римські військові поселення - тут же були  і перші християнські церкви-громади....
        Собор св. Софії у Києві починав будувати Володимир Великий і у вівтарній частині цього храму досьогодні збереглося зображення св. Климента Римського .

1 коментар: