четвер, 3 березня 2016 р.

Давні мости Буська.

Один з перших істориків Буська Антоній Шнайдер писав, що у місті було "68 малих і більших містків" (така своєрідна Венеція Буська) - М. Зозуля "Історія Буська ..." 2011, С. 4 .
А ось за детальною Австрійською кадастровою картою Буська  1845 року мені вдалося їх віднайти не більше 34 штуки. Ось їх короткий опис і де вони були чи є зараз на даний час.
1. Міст на 4 прольоти, між нинішнім Ощадбанком і Райвно. Цей міст був на оборонному рові, першої лінії оборони міста. У цій частині рів засипаний - моста немає на сьогодні. Частину рову і валу можна бачити на території нинішньої Гімназії, або по давньому - це територія Нового міста.
2. Автомобільний міст біля пам*ятника Є. Петрушевича. З*єднював Нове місто із Середнім, Це є 2 оборонний рів.
3.Автомобільний міст через Західний Буг, біля супермаркету Рукавичка. З*єднював дві частини Середнього міста. Це третій прокопаний рів .
4. Трохи вище на цьому рові-річці був шлюз, який піднімав рівень води у Бузі.
5. Міст-шлюз на 4 рові, через який протікав Буг, тут була Суконна майстерня.. Знаходився біля нинішнього пам*ятника  Незалежності, нині ця територія засипана. Частину цього 4 рову можна бачити у Графському парку й нині.
6. Кладка через річку Солотвину  в кінці вулиці Шкільної - існує й сьогодні.
7. Автомобільний міст через  р. Солотвину на вул. Київській - існує й сьогодні.
8. На цій же вул. ще один міст на протоці Солотвини , міст автомобільний, під мостом води немає. Існує й сьогодні.
9. Місток на початку вул. Шашкевича - сьогодні бетонна труба. 
10. Місток був очевидно, навпроти  в*їзду до колишньої Сільгосптехніки. Немає.
11. Автомобільний міст на р. Рокитній, що з*єзнює Коротку сторону із передмістям Воляни.
12. і 13. Два містки у полі на двох паралельних польових дорогах в кинці нинішньої вул. Шашкевича.
14.Автомобільний міст через р. Солотвину, що з*єднює вул. Шашкевича і Шевченка - передмістя Довга сторона і Ліпибоки.
15. Міст залізний нині, пішохідний, де була Папірня, з*єднював  передмістя Ліпибоки із Німецьким боком (передмістя). Міст на Західному Бузі.
16.Ще один місток на тій же Папірницькій греблі, нині його немає, очевидно слугував для скинення паводкових вод.
17.- 18. - 19. - Три мости на Остапківській (Великій) греблі через Західний Буг. Ні одного на сьогодні немає.
20. Великий міст на 4 прольоти на початку Графського парку на старому руслі р. Полтви. На сьогодні ця територія засипана землею.
21.Автомобільний міст через р. Полтву біля Пивзавод
Близько 9 мостів вдалося нарахувати через меліоративні канали за хутором Клинці (нині вул. В. Стуса). 4 мости на р. Молдова (?) 
На карті загально згадані рови Середній і Задній - це передмістя Ліпибоки, вони існують і сьогодні. Можливо вони були викопані за Австрії,  але також можливо, що ці рови менш глибокі були до Австрії і охороняли передмістя Буська від раптового нападу ворожої кіноти. Тоді відомий тут топонім - Замочок, що був на горбі виконував сторожові функції.
Очевидно, що Шнайдером чи його попередниками були пораховані усі мости кругом Буська на полях, які не попали на цю Австрійську карту, ось так і вийшла цифра - 68 ...
За дослідженнми Михайла Зозулі буська цегляна  Синагога була вже збудована у 1845 році. Але на цій Карті - там пусте місце, очевидно, що Кадастрову карту Буська 1845 року, центральну його частину склали ще за кілька років  до того ?!.
Коли львівські археологи вперше проводили  розкопки біля самого палацу Баденів - то у невеликому розкопі вони натрапили на досить великий мурований із цегли водостік, який є досить нижче сучасного рівня землі біля палацу, очевидно, що цей водостік міг належати до домініканського храму, який був тут збудований ще починаючи з 1608 року...
Австрійська кадастрова карта Буська  потребує й дальшого вивчення.

4 коментарі:

  1. Звісно, з часом все довкола змінюється, і в більшості - не
    на краще…
    Змінюються природні ландшафти, краєвиди й найближчє
    до людських поселень навколишнє середовище. Завдяки
    необміркованій людській діяльності, а також натуральним
    природним процесам, спочатку поступово зникають малі
    та найменші річки, ставки, гаї, діброви, куртини - всі ці
    невеликі, але важливіші складові, довкілля, необхідно
    зберігати для рівноваги екологічного існування,
    формування і розвитку природи .
    На жаль, зникають також й невеликі, але дуже важливі
    інженерні й будівельні споруди. Зокрема. це стосується
    унікального старовинного містечка на Львівщині - Буська
    з його розвиненною річковою системою.
    З давніх часів в Буську були вирішені гідравлічні проблеми
    шляхом будівництва водорегулювальних устроїв :
    мостів і мостків, шлюзів, гребель, водостоків й
    водопропускних труб, тощо.
    Особливо щодо мостів і шлюзів, адже серед них
    були такі, що змуровані ще за декілька віків до нашого часу.
    Вони служили доказом геніальності стародавніх інженерних
    рішень і виявляли, несли в собі чималу історичну цінність !
    На жаль, зараз багатьох з них не існує…
    А це вже неабиякі історично-археологічні утрати !

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую Шановна - так багато написано !!! Десь маєте час !? Щодо шлюзів то вони здається усі були дерев*яними. Залишки останнього шлюзу біля "Рукавички" ще можна було спостерігати навіть у 60-ті роки 20 ст.

    ВідповістиВидалити
  3. Багато написано, що маю час? Насправді, Шановний Авторе, написано за 3 хвилини під впливом надлишку почуттів, але не надлишку часу ! Та й не так вже багато - це компоновка тексту розтягнулась не по широті, а по довготі, за законами географічних координатів ! Та Ви все ж таки прочитайте - не пожалійте лише 1-й хвилинки, я ж старалась!!!

    ВідповістиВидалити