вівторок, 18 листопада 2014 р.

"Місто Буськ - Венеція польська" (частина 2.) !

Отож розповідь про мости, містки і кладки міста Буська.
1. Мостом номер один, можна вважати міст, що вів від передмісття Німецький бік до Нового міста. Він за правилами фортифікаційного мистецтва зміщений на правий фланг своєї лінії оборони, яка проходила по валу Великого городища, або ж Нового міств (це те ж саме). - це давало нападаючим вести обстріл захисників міста тільки одним флангом. Таких мостів у місті  в цілому було 5 штук! Цей міст можна назвати Краснянським, адже дорога від нього вела до Красного, де у давні   часи збиралося військо, воїни для своїх потреб, навчання, походу, гулянь. Краснянський міст не зовсім був зміщений на край свого флангу, бо східна частина Нового міста є вищою і тут очевидно було ще внутрішнє укріплення, своєрідний дитинець цього городища.
Цей Краснянський міст знаходився біля сучасного Ощадбанку - тут рів  Великого городища засипаний і проходить асфальтова дорога. Можливо частина мосту тут була підйомною, або з легкорозбірної частини, щоби вороги не могли прямо, сходу атакувати ворота Краянянської, проїздної вежі.
2. Другий міст зберігся повністю, він знаходиться на Другому рові-каналі і з*єднює Нове місто із Середнім містом. Сам міст зміщений на край свого правого флангу оборони. Цей міст знаходиться біля пам*ятника Є.Петрушевичу. Назвати його можна Перший міський міст.
3. Третій міст знаходиться біля магазину "Рукавичка" на Третьому рові-каналі і по-ньому зараз протікає Західний Буг. Він також по всім правилам фортифікації зміщений на край своєї лінії оборони. Цей міст з*єднював два "острови" Середнього мвста, його можна ще назвати  Другим міським мостом, або Середнім!
4. Четвертий міст знаходився недалеко нинішнього пам*ятника Незалежності. Він з*єднював Середнє місто із Старим містом Він також мав правофлангове зміщення. І він знаходився на Четвертому рові-каналі . За Кадастровою картою: Перший міський міст мав три прольоти, Середній два прольоти, а Третій міський міст всього один проліт.
5. П*ятий міст на три прольоти знаходився на початку нинішнього парку, коли їхати чи йти на Автобусну від "Білого дому". Тут проходило старе русло ріки Полтви. За картою Міга тут був маленький острівок і було два мости.
6.Шостий міст - це міст біля бровару, через ріку Полтву, має правофлангове зміщення також! Можна назвати його Підзамчівським, бо з*єднює місто з передмістям Підзамче. За картою Кадастровою мав три прольоти. Полтва тут протікає по проритому каналі і відрізає частину корінного берега Полтви. Нині це автобусна станція, а недалеко у парку є невелика гірка, яку археологи цілком заслуженно називають Малим городищем! Тут  очевидно, що розміщувався загін воїнів, які охороняли головним чином Підзамчівський міст. Вірогідно, що система тих Полтвянських мостів і пересипів ще творила греблю, яка піднімала рівень води у Полтві і творила Полтвянський став.
7. Сьомий міст через річку Солотвину нині це вілуця Київська  - з*єднює Старе місто із передмістям Коротка сторона                                                                                                            8.Ближче до цього передмістя є ще один міст, але сьогодні безводний. Вірогідно, що ця система Солотвинських мостів тут творила греблю (вул. Київська), яка затоплювала  прилеглі землі до Старого міста (заливні луки)  утворюючи ще один великий став.
9.Якщо піти вверх рікою Солотвиною, то в кінці вул. Шкільної буде пішохідна кладка, зроблена із двох залізнобетонних панелей.  Ця кладка з*єднює Старе місто із передмістям Довга сторона, значна частина пішохідної доріжки проходить лугом по зробленому насипу. Раніше до Другої світової війни тут йшла кількасот метрова кладка на одну-дві дошки і висотою до одного метра над землею. Вразі розливу Солотвини жителі мвста користувалися цією кладкою.
10. Біля Єврейського цвинтаря є ще одна кладка через Солотвину.
11. А ще вище по Солотвині є автомобільний, заасфальтований міст через цю річку, який з*єднює Довгу сторону із передмістям Ліпибоки.Ще за пам*яті автора (Т.Д.) ця місцевість тут звалася Грабелька. Тут Солотвинська гребля піднімала рівень води у цій річці для проходу річкових човнів.
12. Далі, вище по річці Солотвині є ще одна кладка. Кладок через Солотвину і інші буські ріки ще могло бути досить доволі...
13.Ще вище по Солотвині є автомобільний міст,  дорога від якого веде до колишнього хутора Клинці.
14. Напочатку Довгої сторони, де є дорога до колишньої Сільгоспхімії тече невеликий потічок і тут є бетонна труба - тут мав би бути раніше деревяний місток.
15. Подібний місток  був і є біля Солотвинської греблі.
16. Міст нині пішохідний йде греблею і з*єднює Німецький бік і Ліпибоки через річку Буг. Тут на ліпибоцькому боці в середині 16 ст. вихідцями з польського місця Лодзя була збудована папірня, яка нині вважається найдавнішою в Україні!!! В перші роки існування папірні, буський папір  маркувався гербом міста Лодзя лодкою (водяним знаком). Гребля тут творила Папірницький став, у греблі за картою Міга було чотири протоки, тобто тут було в ці часи чотири мости - тут працювала рудня , плавили залізо
17. В колишньому парку графської родини Баденів є ще один пішохідний, залізний місток через Західний Буг. На перила цього мосту закохані пари вже навішали десь з десяток колодок (висячих замків) як непорушності їхніх  звязків.
18. Найвідаленіше буське передмістя Воляни - мостом через річку Рокитну з*єднюється із передмістям Коротка сторона.
19. В другому кінці Волян є залишки Великої греблі, яка перегороджувала тут повноводний Буг і  утворювала тут великий став - Пустельник, Остапівський. Через розрив греблі протікаєБуг, але моста тут немає, але раніше він був.
20.Ще якась складна і висока мостова конструкція була де Велика гребля впиралася у Волянський берег. На цій греблі ще стояли рудні, які тут плавили залізо, а водяні колеса приводили в рух скринькові  повітряні міхи для постійної подачі повітря у горни.
21.Недалеко Великої греблі на волянському боці   текла річка Рудка , а нині невеликий потік - був міст, або місток.
22.  Якщо їхати зі Львова то перед  Буськом є дві об*їздні дороги на яких збудовані капітальні автомобільні мости через Буг ...
23 і Полтву на Красне дорога .
У давні часи доокружні села прямо належали до міста Буська і цілком очевидно, що мости, які там були рахувалися також за містом . У Буських ставах  виростало чимало риби, які буські рибалки возили на продаж до Льовова.
Система Буських гребель-мостів  покищо істориками та археологами не вивчається...
Але попри все, мандрівники, які відвідували місто Буськ і італійську Венецію могли тут бачити чимало подібного для порівняння!..

Немає коментарів:

Дописати коментар